Missie / visie

• Houden wij driehoeksgesprekken;
  • Geven we Engels vanaf groep 1-2;
  • Werken we met de Kanjer-methodiek;
  • Mag iedereen zichzelf zijn, wel in relatie met de ander;
  • Werken we op een positieve manier aan een prettige leeromgeving;
  • Prikkelen we leerlingen en teamleden om steeds weer nieuwe wegen te zoeken.

Onderwijs

Kbs Kievitsloop wil graag een school zijn voor alle kinderen in de wijk. Kinderen krijgen de ruimte om zich, binnen een stimulerend pedagogisch klimaat, op hun eigen niveau te ontwikkelen. We richten ons op de brede ontwikkeling van leerlingen, we vinden het belangrijk kinderen mede-eigenaar te laten zijn van hun leerproces en we kiezen bewust voor samenwerken binnen de educatieve driehoek van ouder – kind – school. We hebben een ambitieuze grondhouding en leggen de lat passend voor ieder kind.

Veilige school

We geven vervolg aan de ontwikkelingen op het gebied van mediawijsheid en het verantwoord omgaan met (sociale) media. Dit is opgenomen in Kanjer, het ICT beleidsplan en onze lesmethodes, met als doel een doorgaande lijn te creëren waardoor we hier structureel aanbod op ontwikkelen en borgen.

Pijlers

Op Kievitsloop werken we met een viertal pijlers:

• Kanjer-Methodiek,
  • Blink wereld,
  • Atlantis lezen,
  • Engels.

Meer- en hoogbegaafdheid

De ontwikkeling van een kind verloopt bij elk kind uniek en wij vinden het belangrijk hierop aan te sluiten. We hebben hoge verwachtingen, waarbij succeservaringen belangrijk zijn. We richten ons op de brede ontwikkeling van leerlingen en de balans tussen basisvaardigheden en competenties.

Binnen de groepen werken we met methoden die differentiatie mogelijk maken. Als blijkt dat een leerling behoefte heeft aan extra uitdaging naast het basisaanbod, wordt er binnen de groep gewerkt met plusmateriaal. Dat plusmateriaal behoort voor de betreffende leerling dan bij zijn/haar basistaak. Mocht vervolgens blijken dat ook dit nog niet voldoende uitdaging biedt of heeft de leerling een aanvullende onderwijs- en/of welzijnsbehoefte, dan kan het instromen in onze eigen Plusklas een passend aanvullend ondersteuningsaanbod zijn.

Leerlingenraad

Op Kbs Kievitsloop hebben we een actieve Kinderraad. Elk schooljaar kiezen onze leerlingen vanaf groep 5 twee kinderen die zitting nemen. Daarnaast zal één leerling in de bovenschoolse Kinderraad aansluiten. Zes keer per schooljaar vergaderen de kinderen met de directie. De kinderen bereiden de vergadering voor en betrekken daarbij hun klasgenoten. We praten o.a. over methoden, de voortgang op school, het Groene Schoolplein en hoe het welbevinden van onze kinderen op school is.

Team

Op onze school werken in het schooljaar 2023-2024 zestien leerkrachten. Zij verzorgen het onderwijs aan onze leerlingen in de acht groepen. Eén van de leerkrachten heeft de taak intern begeleider gecombineerd met ondersteuningstaken. Twee leerkrachten hebben naast lestaken tevens ondersteuningstaken. Daarnaast zijn op onze school twee onderwijsassistenten werkzaam. Zij begeleiden kinderen binnen en buiten de eigen groep en ondersteunen leerkrachten. Daarnaast zijn er drie teamleden die als onderwijsondersteunend personeel zorgen voor de ondersteuning van het beheer en de administratie van de school. De school wordt aangestuurd door de directeur.

Ondersteuning

Om zoveel mogelijk kinderen een plek te bieden binnen het reguliere basisonderwijs, wordt er ingezet op een goede basisondersteuning. We brengen de onderwijsbehoeften in beeld en sluiten daar waar nodig met extra ondersteuning bij aan. Om deze situatie te realiseren, dienen maatregelen genomen te worden op verschillende niveaus (zie organisatie van ondersteuning).